mocka

Alla inlägg den 5 januari 2014

Av Åsa Roos - 5 januari 2014 18:24

Det svenska språket är inte helt lätt, men vissa saker bör man ändå behärska kan jag tycka.... (ja, jag är lite av en språkpolis - jag vet!)

Men en sak är detta med när man ska använda "de" och "dem". 

Så ofta läser man texter där dessa ord används fel. Man använder alltså dem istället för de och vice versa...


T ex "Dem sa att..." eller "Att dem skulle...."


Att använda dessa skrivelser fel tar bort en hel del av trovärdigheten i texten. Det ser helt enkelt inte proffsigt ut.

Nu är jag absolut inte felfri i min svenska (vilket säkert redan märkts!) men just detta verkar vara ett fenomen.


En bra lösning tycker jag är att ordet "dom" godkänns. Att använda detta ord löser problemet eftersom det blir lite "universalt" och kan användas istället för både "de" och "dem"! Känns även som att orden är från 1800-talet och borde kunna uppdateras....

Någon som håller med....?



Av Åsa Roos - 5 januari 2014 18:24

Det svenska språket är inte helt lätt, men vissa saker bör man ändå behärska kan jag tycka.... (ja, jag är lite av en språkpolis - jag vet!)

Men en sak är detta med när man ska använda "de" och "dem". 

Så ofta läser man texter där dessa ord används fel. Man använder alltså dem istället för de och vice versa...


T ex "Dem sa att..." eller "Att dem skulle...."


Att använda dessa skrivelser fel tar bort en hel del av trovärdigheten i texten. Det ser helt enkelt inte proffsigt ut.

Nu är jag absolut inte felfri i min svenska (vilket säkert redan märkts!) men just detta verkar vara ett fenomen.


En bra lösning tycker jag är att ordet "dom" godkänns. Att använda detta ord löser problemet eftersom det blir lite "universalt" och kan användas istället för både "de" och "dem"! Känns även som att orden är från 1800-talet och borde kunna uppdateras....

Någon som håller med....?



Av Åsa Roos - 5 januari 2014 17:11

Tanken var att jag och Basse skulle träna för Pernilla idag. Men med tanke på att han varit lite varm i hasen så fick det bli Tuvis som tränade istället. Det gick fin-finfint!

Asså fick vi ju träffa sötnos-Crux igen!
Det var nästan så det kom en tår i ögat. Fina, lilla ponnyskrutt! :)

Presentation


Basse-bus!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards